»Aida« helt ind til benet

Malmø Operas opsætning af »Aida« er ustyrlig flot sunget og gribende velspillet.

Sangerne i Malmøs opsætning af »Aida« skifter lidt gennem den lange spilleperiode – her ses Oksana Kramareva som slavinden og Tuija Knihtilä som den egyptiske konge­datter. Foto: Malin Arnesson Fold sammen
Læs mere

Kameler, horder af undersåtter, gigantiske masker af guld.

Giuseppe Verdis vidunderlige »Aida« fra 1871 er traditionelt et udstyrsstykke uden lige.

Bare ikke på Malmøs opera! Huset har skåret den tre timer lange tragedie ind til benet. Svenskernes scene prydes af koksgrå søjler og stort set ikke andet.

Savner man glimmeret og de tændte fakler? Ikke et øjeblik.

For solisterne synger enestående hele vejen rundt og gør dramaet nærværende til det sidste. Iscenesættelsen med Staffan Valdemar Holm har vendt den begrædelige historie fra udstyrsstykke til en intim og aldeles gribende affære.

»Aida« handler om krigens gru og fredens pris: Radamès er hærfører og får konge­datteren Amneris stillet i udsigt – men vil hellere have hendes slavinde, Aida.

Den unge slavinde viser sig snart som datter af Etiopiens konge. Så da Radamès skal i krig mod etioperne, sætter katastrofen ind. Han må vælge side og blive landsforræder.

Dyreste opera

Operaen er forbundet med en del overtro. For eksempel at Verdi skal have skrevet den til Suezkanalens åbning i 1871.

Han fik i virkeligheden bestilling på en helt regulær opera af den eyptiske vicekonge og modtog i øvrigt 150.000 guldfranc for sin ulejlighed – vistnok den højeste pris for en opera nogensinde.

Den har lige siden været yderst populær som udendørs fornøjelse. Også fordi noget af musikken rent faktisk kan tåle det. Tænk på den berømte march med trompeterne.

Forestillingen i det svenske savner ikke helt fryd før øjet. Kjolerne, jakkesættene, mullahernes hvide outfit ser eksempelvis ret fantastiske ud.

Men det er sangen og skuespillet, der griber: Kelebogile Besong som Aida har en stemme til den lyse side og agerer dybt troværdigt.

Daniel Frank som Radamès er lidt af en drøm til rollen og klarer højderne til det sidste.

Og karismatiske Tuija Knihtilä synger rollen som Amneris med glød – på en måde den skikkelse, man kommer tættest på.

Malmøs operaorkester under Leif Segerstams ledelse kunne godt være en smule hurtigere i optrækket et par steder. Men lyden som helhed er klangen af guld.

Staffan Valdemar Holm og scenografen Bente Lykke Møller har gjort det. De har sluppet »Aida« fri af det kulørte og viser den som en af Verdis bedste operaer.

Og provinsbyens operahus har endnu en gang samlet et sangerhold, mangen storby ville misunde - herunder Danmarks nærliggende hovedstad.

Hvad: »Aida« af Giuseppe Verdi.

Hvem: Kelebogile Besong, Tuija Knihtilä, Daniel Frank m.fl. samt operaens orkester og kor under ledelse af Leif Segerstam.

Hvor: Malmø Opera. Spiller til 7. juni. En optagelse af premieren kan høres 23. maj kl. 19.20 i DR P2.